
September 2008.
Redactie: Bert Garnier
Eindredactie: Prof. F. Debruyne
Hormonale en radiotherapie bij prostaatkanker
USA Today vermeldt in een rapport van 24 september 2008 dat er momenteel een ver gevorderde studie loopt betreffende hormonale therapie in combinatie met radiotherapie. Met deze studie wil men onderzoeken of hormonale therapie bij patiënten met een beginnende vorm prostaatkanker, een negatieve invloed kan hebben als erna gestart wordt met radiotherapie (bestraling).
Sterftecijfer van prostaatkanker bij overgewicht hoger
De ‘Journal of Clinical Oncology’ schrijft uit een studie door de ‘Massachussets General hospital Cancer Center’ dat overgewicht mogelijkerwijs van invloed is bij de sterfte aan prostaatkanker . Er werd een groep van 1554 mannen met prostaatkanker gevolgd. Een groep mannen werd met radiotherapie behandeld, een andere groep met hormonale therapie. Gedurende de studie, welke 10 jaar duurde , stierven uit deze twee groepen 765 mannen. Hiervan stierven 210 mannen direct aan de gevolgen van prostaatkanker. (27%)
De onderzoekers vonden uit dat de hoogste mortaliteit kwam uit de groep van mannen met een gewicht van boven de 89.5 kg.
Cholesterol speelt een belangrijke rol in de gezondheid van de prostaat
De American Urological Association (AUA) laat weten dat het cholesterol gehalte een belangrijke rol speelt in de gezondheid van de prostaat. Een studie in North Carolina tussen 1998 en 2007 toont aan dat mannen met een hoog totaal cholesterol en LDL gehalte , 2.5 keer meer kans hebben op prostaatlijden.
Psa en risicofactoren
De Journal of Urology meldt (19/09/08) dat uit een diepgaand onderzoek is gebleken dat een fysieke inactiviteit, roken en obesitas van directe invloed kan zijn op de toename van het serum Psa-gehalte. Hiermee kan worden aangetoond dat deze risicofactoren een duidelijk link hebben bij het ontstaan van prostaatkanker.
Verbetering van “kwaliteit van leven” naar TURP
De Journal of Urology verwijst in een artikel van 15 september dat senioren (gemiddelde leeftijd van 65 jaar) naar een Transurethrale verwijdering van de prostaat, op de lange termijn een absolute verbetering van symptomen en kwaliteit van het leven ervaren. Een follow-up studie van 12 jaar heeft dit onlangs uitgewezen.
Vleesconsumptie geeft geen concrete bewijzen voor blaaskanker
Hoge consumptie van vleesproducten zou de kans op blaaskanker kunnen vergroten. Echter, epidemilogische studies hebben aangetoond dat de bewijzen hiervoor tegenstrijdig zijn. De afgelopen 9 jaar werden ongeveer 82.000 Zweedse mannen en vrouwen gevolgd. In deze groep ontstond bij 485 mensen blaaskanker. (76 vrouwen en 409 mannen) Deze groep mensen volgden het zelfde voedingspatroon. ( consumptie van rood vlees, voorbewerkt vlees, en gevogelte)
Onderzoekers konden echter geen bewijzen aantonen dat veelvuldige vleesconsumptie de kans op blaaskanker zou vergroten.
Bert Garnier/ September 2008/ Andros Mannenkliniek
Wilt u snel en discreet testen of u wellicht last heeft van erectieproblemen? Doe dan de ANDROS Erectietest.
Klik hier