Brochure: blaasspoeling

Een blaasspoeling is een behandeling waarbij een geneesmiddel als vloeistof in de blaas wordt gebracht. Het geneesmiddel kan in de blaas direct haar werking doen. Meestal wordt een blaasspoeling meerdere keren gegeven.

Wat is een blaasspoeling?

Een blaasspoeling is een behandeling waarbij een geneesmiddel in de blaas wordt gebracht. Dit geneesmiddel verlicht pijn in de blaas bij bijvoorbeeld blaasontstekingen, zweren in de blaas of een ontstoken blaas.

De behandeling

Als eerst vragen we u te plassen. Voor het onderzoek is het belangrijk dat uw blaas leeg is.

Spoelen met een katheter

Voor deze behandeling neemt u plaats op de onderzoekstafel. Uw onderkleding trekt u uit. Als volledig leeg plassen niet lukt dan zal de verpleegkundige u katheteriseren om uw blaas te leeg maken. Hierna dient de verpleegkundige met diezelfde katheter het geneesmiddel toe in de blaas. Vervolgens verwijdert zij direct de katheter. Na inbreng van het medicijn is het belangrijk dat u in ieder geval één uur niet plast of de plas zo lang mogelijk probeert op te houden.

Na één uur, of zolang u het volhoudt, gaat u naar het toilet om te plassen. De spoelvloeistoffen zijn ongevaarlijk en vereisen geen extra maatregelen.

Spoelen met Ialudapter

Als u uw blaas volledig kan leegplassen kunt u er ook voor kiezen om te spoelen met de Ialudapter. Voordat de verpleegkundige uw blaas zal spoelen controleert zij de inhoud van uw blaas door middel van een echo. Als de blaas voldoende leeg is start de verpleegkundige de spoeling.

Voor deze behandeling neemt u plaats op de onderzoekstafel, uw onderkleding trekt u uit. De verpleegkundige plaatst de adapter tegen uw urethra. Het geneesmiddel wordt door uw plasbuis naar de blaas gespoeld. Na inbreng van het medicijn is het belangrijk dat u in ieder geval één uur niet plast of de plas zo lang mogelijk probeert op te houden.

Na één uur, of zolang u het volhoudt, gaat u naar het toilet om te plassen. De spoelvloeistoffen zijn volkomen ongevaarlijk en vereisen geen extra maatregelen.

Thuis spoelen

Omdat blaasspoelingen vaak meerdere keren gegeven moeten worden is het mogelijk om zelf thuis te spoelen. U hoeft dan niet elke keer naar de kliniek te komen. Uw behandelend arts bespreekt met u of thuis spoelen voor u mogelijk is. Thuis spoelen is zowel met een katheter als met de Ialudapter mogelijk.

Als het voor u mogelijk is om thuis te spoelen neemt de verpleegkundige contact op met de leverancier van het spoelmiddel. Zij zullen een compleet pakket samenstellen en naar u opsturen. U krijgt daarnaast een helder schema dat u volgt. Mocht u moeite hebben met het spoelen dan kunt u altijd contact opnemen met de kliniek of rechtstreeks met de leverancier. Thuiszorg kan dan langskomen om u te helpen met het thuisspoelen.

Complicaties

Complicaties na een blaasspoeling beperken zich tot enige lichte extra klachten aan uw blaas. Het kan voorkomen dat u:

  • Wat vaker aandrang heeft om te plassen.
  • Wat meer moeite heeft met het ophouden van de plas.
  • Een pijnlijk, branderig gevoel aan de plasbuis ervaart.
  • Een spoortje bloed in de urine aantreft.

Mocht u andere bijwerkingen ervaren dan verzoek wij uw uroloog hiervan telefonisch op de hoogte te stellen. U kunt ons bereiken via telefoonnummer: 026 – 389 17 53.

Praktische info

Afspraak verzetten of afzeggen

Kunt u niet komen of wilt u uw afspraak verzetten? Neem dan ten minste één week voor uw afspraak contact met ons op. Het is anders lastig om uw plekje nog op te vullen terwijl er wel een medisch team (arts, verpleegkundige en analist) voor u klaar staat. We zijn dan helaas genoodzaakt om kosten in rekening te brengen.

Privacy

Uw gegevens worden beschermd door de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Dit betekent dat al uw gegevens en de bevindingen van bij u uitgevoerd onderzoek optimaal beveiligd zijn. Zonder uw toestemming zijn deze gegevens voor niemand toegankelijk. Uiteraard hebben de verpleegkundigen en urologen wel toegang tot uw gegevens. Bekijk hier ons privacy statement

Klachten en suggesties

Alle medewerkers van Andros doen hun best om u goede zorg en hulp te geven. Toch gaat het niet altijd zoals door u wordt verwacht. Het is het beste om uw opmerking, aanmoediging of klacht rechtstreeks met de betrokken medewerker(s) te bespreken. Wij zien elke klacht als een kans om te leren en onze kwaliteit te verbeteren. Levert het gesprek niet op wat u verwacht, dan kunt u zich wenden tot onze klachtencoördinator. Op www.andros.nl/klacht vindt u alle informatie hierover.

Neem gerust contact op

Heeft u na het lezen van deze brochure nog vragen? Neem dan gerust contact op. U kunt ons bereiken via 026-389 17 53 op maandag t/m vrijdag van 08.00 uur tot 17.00 uur of via info@andros.nl

Versie: 6 mei 2024
Download de brochure:
Download de brochure