Brochure: botox behandeling

Overactieve blaasklachten uiten zich door vaak te plassen, het gevoel hebben dat u moet plassen of het niet kunnen ophouden van de plas. Een botox behandeling kan ervoor zorgen dat uw spieren in de blaaswand rustiger worden en de klachten verminderen.

Hoe werkt botox?

Botox is een stof die de zenuwen in spieren deels kan verlammen. De botox blokkeert namelijk de signaaloverdracht van de zenuwuiteinden naar de spier waardoor deze minder goed samentrekt. Als botox in de buurt van de spieren in de blaaswand wordt gespoten, kan de blaasspier minder signaal ontvangen en wordt die spier daardoor deels verlamd.

Als de spieren in de blaaswand overactief zijn zorgt dit voor spontane blaascontracties. Overactieve blaasklachten uiten zich in verhoogde aandrang, vaak plassen en ongewild urineverlies. Een botox behandeling kan ervoor zorgen dat de overactieve spieren rustiger worden waardoor deze klachten niet of minder zullen voorkomen. Een botox behandeling werkt gemiddeld 9 tot 12 maanden en kan zonder problemen meerdere keren worden herhaald.

De behandeling

Voor de behandeling neemt u plaats op een speciale stoel met beensteunen. Uw onderkleding trekt u voor deze behandeling uit. De verpleegkundige leegt eerst uw blaas door middel van een katheter. Omdat het injecteren van botox pijnlijk kan zijn, wordt uw blaaswand lokaal verdoofd (lidocaïne). Na de verdoving brengt de arts voorzichtig een dunne scoop (cystoscoop) in via de plasbuis om de blaas te inspecteren.

Na het inspecteren van de blaaswand injecteert de arts de botox via een heel dun naaldje via de scoop in de blaaswand. De behandeling duurt gemiddeld 25 minuten in totaal waarvan het plaatsen van de injecties maar een paar minuten duurt.

Na de behandeling

Na de ingreep mag u nog even plaatsnemen in de wachtkamer. Als u goed zelfstandig kan leeg plassen mag u naar huis. Het is normaal als uw plas de eerste twee dagen na de behandeling een beetje roze verkleurt.

Mogelijke complicaties

De verpleegkundige zal één of twee dagen na de behandeling telefonisch contact met u opnemen om te vragen hoe het met u gaat en of u last heeft gehad van complicaties. Over het algemeen komen er weinig complicaties voor.

In enkele gevallen (circa 5%) werkt de botox beter dan gewenst en lukt het tijdelijk niet om zelfstandig te plassen. Het kan zijn dat u dan voor een korte periode zelf moet katheteriseren om de blaas volledig leeg te krijgen. Dit duurt over het algemeen niet langer dan 3 maanden. Hierna vermindert de werking van de botox waardoor zelfstandig plassen weer lukt.

Als zelfstandig plassen niet goed lukt heeft u meer kans op het krijgen van een blaasontsteking. Als dit het geval is dan zullen we u hier uiteraard ook mee begeleiden.

Merkt u dat u na de behandeling niet meer goed kan plassen of dat u een blaasontsteking heeft? Neem dan direct contact met ons via telefoonnummer 026- 389 17 53.

Praktische info

Afspraak verzetten of afzeggen

Kunt u niet komen of wilt u uw afspraak verzetten? Neem dan ten minste één week voor uw afspraak contact met ons op. Het is anders lastig om uw plekje nog op te vullen terwijl er wel een medisch team (arts, verpleegkundige en analist) voor u klaar staat. We zijn dan helaas genoodzaakt om kosten in rekening te brengen.

Privacy

Uw gegevens worden beschermd door de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Dit betekent dat al uw gegevens en de bevindingen van bij u uitgevoerd onderzoek optimaal beveiligd zijn. Zonder uw toestemming zijn deze gegevens voor niemand toegankelijk. Uiteraard hebben de verpleegkundigen en urologen wel toegang tot uw gegevens. Bekijk hier ons privacy statement

Klachten en suggesties

Alle medewerkers van Andros doen hun best om u goede zorg en hulp te geven. Toch gaat het niet altijd zoals door u wordt verwacht. Het is het beste om uw opmerking, aanmoediging of klacht rechtstreeks met de betrokken medewerker(s) te bespreken. Wij zien elke klacht als een kans om te leren en onze kwaliteit te verbeteren. Levert het gesprek niet op wat u verwacht, dan kunt u zich wenden tot onze klachtencoördinator. Op www.andros.nl/klacht vindt u alle informatie hierover.

Neem gerust contact op

Heeft u na het lezen van deze brochure nog vragen? Neem dan gerust contact op. U kunt ons bereiken via 026-389 17 53 op maandag t/m vrijdag van 08.00 uur tot 17.00 uur of via info@andros.nl

Versie: 30 april 2024
Download de brochure:
Download de brochure