Brochure: gynaecologisch consult

Bij vrouwen met blaaspijnsyndroom of blaasproblemen zoals een overactieve blaas, terugkerende blaasontstekingen en incontinentie kunnen hormonale, gynaecologische en seksuologische problemen ontstaan. Voor deze vrouwen is onze gynaecoloog beschikbaar in het multidisciplinaire team.

Gynaecoloog bij blaaspijnsyndroom en blaasproblemen

Veel vrouwen hebben last van blaasproblemen, ook komt het blaaspijnsyndroom vaker voor bij vrouwen dan bij mannen. Gynaecologische problemen kunnen invloed hierop hebben. Soms kunnen door de blaasproblemen of blaaspijnsyndroom ook gynaecologische klachten ontstaan.

Gynaecoloog in multidisciplinaire team

De gynaecoloog kan beoordelen hoe het gesteld is met de slijmvliezen van de vagina en plasbuis. Zij kan ook onderzoeken of er lokale afwijkingen zijn, zoals bijvoorbeeld een verzakking. Tevens bekijkt ze uw hormonale status om te bepalen of u baat kan hebben bij lokale hormoontherapie. Met een lokale hormoontherapie kunnen slijmvliezen (van onder andere de plasbuis) weer in een betere conditie worden gebracht.

De gynaecoloog kan ook onderdeel uitmaken van het behandelteam als er seksuele klachten ontstaan door blaasproblemen en als er vragen zijn over anticonceptie.

Er is geen standaard gynaecologische behandeling bij blaasklachten. Door onze individuele multidisciplinaire benadering is er ruim de tijd voor persoonlijke aandacht en begeleiding. Voor en/of na het consult heeft de gynaecoloog contact met de andere behandelaars van het multidisciplinaire team om de behandelingen op elkaar af te stemmen.

Uw bezoek aan de kliniek

Wat neemt u mee naar de afspraak?

  • Neem een geldig legitimatiebewijs mee
  • Geef uw apotheek toestemming  om uw medicatieoverzicht te delen of neem een medicatieoverzicht mee. U kunt uw apotheek toestemming geven via https://www.volgjezorg.nl.

Tijdens het gesprek met de gynaecoloog kunt u uitgebreid uw klachten bespreken. Indien noodzakelijk verricht zij een gynaecologisch (inwendig) onderzoek met onder andere ook een echo-onderzoek van de baarmoeder en eierstokken. De gynaecoloog vertelt u precies wat zij onderzoekt en op welke manier. Wij nemen de tijd en de rust voor het inwendig onderzoek en geven u tips om zo goed mogelijk te kunnen ontspannen.

De gynaecoloog zal bespreken wat de mogelijke behandelingen zijn en samen met u, op basis van uw behoeften en wensen, kijken welke behandeling de meest geschikte is. Mogelijke behandelingen zijn onder andere:

  • lokale hormonen voor pijnklachten op oudere leeftijd
  • hormoontherapie in pilvorm of pleisters voor overgangsklachten
  • adviezen met betrekking tot seksualiteit en/of anticonceptie
  • niet hormonale middelen voor diverse pijnklachten, indien er een contra-indicatie bestaat voor hormoontherapie

Vervolgafspraken

De gynaecoloog zal met u afspreken wanneer u op controle moet komen om te bepalen of de gekozen behandeling het gewenste effect heeft.

Gynaecologische zorg is gecontracteerd

Voor gynaecologische zorg hebben onze klinieken contracten afgesloten met de zorgverzekeraars. Wij sturen de rekening rechtstreeks naar uw zorgverzekeraar. U hoeft hier zelf helemaal niets voor te doen. Uiteraard kan de zorgverzekeraar wel (een deel van) uw eigen risico met u verrekenen.

Praktische info

Afspraak verzetten of afzeggen

Kunt u niet komen of wilt u uw afspraak verzetten? Neem dan ten minste één week voor uw afspraak contact met ons op. Het is anders lastig om uw plekje nog op te vullen terwijl er wel een medisch team (arts, verpleegkundige en analist) voor u klaar staat. We zijn dan helaas genoodzaakt om kosten in rekening te brengen.

Privacy

Uw gegevens worden beschermd door de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Dit betekent dat al uw gegevens en de bevindingen van bij u uitgevoerd onderzoek optimaal beveiligd zijn. Zonder uw toestemming zijn deze gegevens voor niemand toegankelijk. Uiteraard hebben de verpleegkundigen en urologen wel toegang tot uw gegevens. Bekijk hier ons privacy statement

Klachten en suggesties

Alle medewerkers van Andros doen hun best om u goede zorg en hulp te geven. Toch gaat het niet altijd zoals door u wordt verwacht. Het is het beste om uw opmerking, aanmoediging of klacht rechtstreeks met de betrokken medewerker(s) te bespreken. Wij zien elke klacht als een kans om te leren en onze kwaliteit te verbeteren. Levert het gesprek niet op wat u verwacht, dan kunt u zich wenden tot onze klachtencoördinator. Op www.andros.nl/klacht vindt u alle informatie hierover.

Neem gerust contact op

Heeft u na het lezen van deze brochure nog vragen? Neem dan gerust contact op. U kunt ons bereiken via 026-389 17 53 op maandag t/m vrijdag van 08.00 uur tot 17.00 uur of via info@andros.nl

Versie: 30 april 2024
Download de brochure:
Download de brochure