Brochure: prostaatechografie

Prostaatechografie is een onderzoek waarbij met behulp van geluidsgolven de prostaat in beeld wordt gebracht. Via de anus en endeldarm kunnen de grootte, de aard en de vorm van de prostaat worden bepaald. Dit gebeurt met behulp van een vingerdik apparaat, dat via de anus pijnloos wordt ingebracht.

Wat is een prostaatechografie?

Tijdens een echografie worden er beelden gemaakt van de prostaat en de omgeving ervan. Dit doen we met apparatuur, waarbij we een beeld krijgen van de prostaat met behulp van ultrageluidsgolven. Een prostaatechografie wordt ook wel TRUS genoemd, een afkorting van transrectal ultrasound.

Het onderzoek

U neemt plaats op uw linkerzij op de onderzoekstafel, uw onderkleding trekt u voor dit onderzoek uit. De arts brengt een echosonde (dun kunststof buisje) in uw rectum. In dit buisje zit een zender en een ontvanger. De zender zendt ultrageluidsgolven uit, de ontvanger vangt ze vervolgens op. Met behulp van die geluidsgolven (echo) wordt de prostaat in beeld gebracht op het beeldscherm naast de behandeltafel. De arts maakt tijdens het onderzoek foto’s van de prostaat.

Het onderzoek is vrijwel pijnloos, kent geen bijwerkingen en duurt totaal ongeveer 10 minuten. Direct na het onderzoek krijgt u van de arts de uitslag.

Praktische info

Afspraak verzetten of afzeggen

Kunt u niet komen of wilt u uw afspraak verzetten? Neem dan ten minste één week voor uw afspraak contact met ons op. Het is anders lastig om uw plekje nog op te vullen terwijl er wel een medisch team (arts, verpleegkundige en analist) voor u klaar staat. We zijn dan helaas genoodzaakt om kosten in rekening te brengen.

Privacy

Uw gegevens worden beschermd door de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Dit betekent dat al uw gegevens en de bevindingen van bij u uitgevoerd onderzoek optimaal beveiligd zijn. Zonder uw toestemming zijn deze gegevens voor niemand toegankelijk. Uiteraard hebben de verpleegkundigen en urologen wel toegang tot uw gegevens. Bekijk hier ons privacy statement

Klachten en suggesties

Alle medewerkers van Andros doen hun best om u goede zorg en hulp te geven. Toch gaat het niet altijd zoals door u wordt verwacht. Het is het beste om uw opmerking, aanmoediging of klacht rechtstreeks met de betrokken medewerker(s) te bespreken. Wij zien elke klacht als een kans om te leren en onze kwaliteit te verbeteren. Levert het gesprek niet op wat u verwacht, dan kunt u zich wenden tot onze klachtencoördinator. Op www.andros.nl/klacht vindt u alle informatie hierover.

Neem gerust contact op

Heeft u na het lezen van deze brochure nog vragen? Neem dan gerust contact op. U kunt ons bereiken via 026-389 17 53 op maandag t/m vrijdag van 08.00 uur tot 17.00 uur of via info@andros.nl

Versie: 30 april 2024
Download de brochure:
Download de brochure