Brochure: Rezum

Bij plasklachten bekijkt de uroloog eerst samen met u wat aanpassingen in de leefstijl en medicatie voor u kunnen doen. Als medicijnen bij plasklachten niet (meer) voldoende werken, dan kan een operatie uitkomst bieden.

Wat is een Rezum behandeling?

Rezum is een nieuwe behandeling voor mannen met plasklachten door een vergrote prostaat. In andere landen wordt de Rezum al een aantal jaren gedaan. Via de plasbuis wordt na plaatselijke verdoving een instrument ingebracht. Hiermee wordt op verschillende plaatsen in de prostaat waterdamp (stoom) gebracht. Het behandelde prostaatweefsel slinkt door de warmte waardoor er weer ruimte voor de plasbuis ontstaat.

In het begin worden de klachten tijdelijk erger omdat de plasbuis door de ingespoten stoom opzwelt. De ruimte in de prostaat ontstaat na 2 weken en is vanaf 6 weken maximaal.

In tegenstelling tot andere behandelingen van een goedaardige prostaatvergroting, is de kans op erectiestoornissen of droog klaarkomen (retrograde ejaculatie) bij een Rezum behandeling minimaal.

Rezum behandelt prostaat met stoom om plasbuis meer ruimte te geven

Uw afspraak voorbereiden

Om de Rezum behandeling uit te kunnen voeren hebben we uw medewerking nodig. Wij vragen u verschillende zaken voor te bereiden. Het is daarom belangrijk dat u onderstaande informatie aandachtig doorneemt.

Andros app

De Andros app vertelt u op het juiste moment wat er nodig is of wat er gaat gebeuren, voor, tijdens en na uw behandeling. Zo hoeft u zelf niets meer te onthouden. De app heeft een handige takenlijst, u kunt notities maken en verstuurt u meldingen op het moment dat dit nodig is. Ook krijgt u goede nazorg.

U ontvangt een SMS met een link om de app te downloaden, de zorgcode andros is automatisch ingevuld. Heeft u geen SMS ontvangen? Gebruik dan de onderstaande QR-code om de app te downloaden.

Preoperatieve screening (POS)

Voorafgaand aan de behandeling heeft u een preoperatieve screening. Voor deze screening stuurt Andros u een digitale vragenlijst toe. Het is belangrijk dat u deze vragenlijst volledig ingevuld terugstuurt.

Indien de verpleegkundige nog aanvullende informatie nodig heeft of als u zelf in de vragenlijst heeft aangegeven nog contact te willen dan wordt u hiervoor telefonisch benaderd.

Toestemmingsverklaring

Met het invullen van de preoperatieve screening ondertekent u ook de toestemmingsverklaring. Deze kunt u te allen tijde teruglezen in de digitale vragenlijst.

Nuchter

Voor deze behandeling hoeft u niet nuchter te zijn.

Medicatie

Voordat u de behandeling ondergaat neemt u drie medicijnen in. Deze medicatie is nodig om u zo min mogelijk pijn te laten ervaren tijdens de ingreep. De behandelend arts heeft deze medicatie aan u voorgeschreven. Dit zijn:

  • Ciprofloxacine, 500 mg
  • Oxazepam, 10 mg
  • Paracetamol, 1000 mg

Deze medicijnen neemt u 1 tot 2 uur voor de behandeling in. Na het innemen van de medicijnen, bent u niet meer rijvaardig, het is daarom belangrijk dat u een begeleid(st)er meeneemt.

Gebruikt u bloedverdunnende medicatie?

Bij het gebruik van bloedverdunnende medicijnen is de kans op een bloeding wat groter. Overleg met uw behandelend arts of u moet stoppen.

Staat u onder controle van de trombosedienst, laat dan op de werkdag voor de Rezum behandeling een INR-bepaling doen. Deze moet kleiner zijn dan 1.7. Als dat niet het geval is, neem dan contact met ons op.

Vaak mag u twee dagen na de behandeling weer starten met het gebruik van bloedverdunnende medicatie. Overleg dit altijd met uw arts of met de trombosedienst.

Wat kunt u verwachten op de dag van de afspraak?

Nadat u zich heeft gemeld bij de balie neemt u plaats in de wachtkamer totdat de verpleegkundige u ophaalt en u meeneemt naar de verkoeverkamer.

Voordat de Rezum behandeling van start gaat zorgt de verpleegkundige dat u gereed bent voor de ingreep. Er wordt o.a. een verdovende gel in de plasbuis ingebracht.

Ook zal de verpleegkundige eventuele vragen die u heeft beantwoorden. Daarna wordt u opgehaald voor de Rezum behandeling.

Rezum stoombehandeling

Nadat u plaatselijk bent verdoofd start de uroloog met de Rezum stoombehandeling. Via de urinebuis brengt de uroloog het toedieningsinstrument naar binnen, tot in de prostaat.

Aan het einde van het buisje zit een lampje dat de prostaat aan de binnenkant verlicht. Daarnaast zit er een naald in het buisje waardoor de stoom in de prostaat wordt gebracht. Hoe vaak de uroloog stoom in de prostaat brengt, is afhankelijk van de grootte van de prostaat.

De stoom die door de uroloog in de prostaat wordt ingebracht is 103° Celsius. Die warmte zorgt ervoor dat het prostaatweefsel dat voor de obstructie verantwoordelijk is, afsterft. De totale Rezum behandeling duurt ongeveer 15 minuten.

Katheter

Na de behandeling is het mogelijk dat uw plasklachten tijdelijk erger worden omdat uw plasbuis wat kan opzwellen. Daarom brengt de uroloog direct na de behandeling een katheter bij u in, zodat u kunt blijven plassen. Deze katheter blijft ongeveer zeven dagen zitten en wordt tijdens de controle afspraak door de verpleegkundige verwijderd.

Als de Rezum behandeling is beëindigd wordt u naar de verkoeverkamer gebracht. Hier kunt u bijkomen van de behandeling en controleert de verpleegkundige hoe het met u gaat.

Zodra de uroloog akkoord geeft voor uw ontslag, mag u naar huis, vaak is dit ongeveer 2 uur na de behandeling. U mag na de ingreep niet zelf naar huis rijden, we adviseren u om iemand ter begeleiding mee te nemen of vervoer te regelen.

Na de behandeling

Om complicaties te voorkomen raden wij u aan om de dagen na de behandeling op het volgende te letten:

  • Drink minimaal twee liter vocht per dag.
  • Drink minimaal een week geen alcohol.
  • Het is belangrijk dat u na de behandeling voldoende vezelrijk voedsel eet zodat de ontlasting tot 6 weken na de operatie zacht blijft.
  • Vermijd in ieder geval de eerste paar dagen zwaar lichamelijk werk of werk waarbij u uw buikspieren aanspant. Til niet meer dan 10 kilo.
  • Zwem de eerste drie weken na uw behandeling niet en ga niet in bad. Douchen mag wel.
  • Fiets de eerste vier weken niet.

Prostaatmedicatie

Gebruikt u medicatie voor uw prostaat? Bv. Tamsulosine, Alfuzosine, Avodart, Combodart? Gebruik deze dan nog tot 1 maand na de Rezum behandeling. Hierna mag u, zonder overleg met uw arts, met de medicatie stoppen.

Bijwerkingen en complicaties

Eén dag na de behandeling vraagt de Andros app hoe het met u gaat en of u last heeft gehad van complicaties. Na de behandeling kunnen één of meerdere bijwerkingen optreden. Deze bijwerkingen komen vaker voor tot ongeveer 2 weken tot 6 weken na de behandeling en verdwijnen vaak vanzelf weer.

Bloedverlies bij urine en sperma

Het is normaal dat u na de Rezum behandeling wat bloed verliest bij de urine; ook bij het sperma kunt u de eerste tijd wat bloed of bruine verkleuring aantreffen. Dit kan enkele dagen tot weken duren. Indien u veel bloed blijft verliezen, neem dan contact op met onze kliniek.

Branderig gevoel bij het plassen

Na het verwijderen van de katheter kan u een branderig of pijnlijk gevoel bij plassen ervaren. Door het inbrengen van stoom in de prostaat kan de plasbuis tijdelijk opzwellen waardoor het plassen wat pijnlijker wordt. Ook kan het voorkomen dat u wat vaker moet plassen. Deze klachten gaan normaal gesproken binnen 6-8 weken vanzelf over.

Urineweginfectie

Om een urineweginfectie te voorkomen slikt u voorafgaand aan de behandeling antibiotica tablet. Het kan toch nog voorkomen dat u een urineweginfectie krijgt. Neemt u in dit geval contact met onze kliniek op.

Neem altijd contact op als u:

  • koorts krijgt (boven de 38 °C);
  • niet meer kunt plassen of de katheter verstopt raakt;
  • u hevig bloed verliest met stolsels in de urine. (zie ook informatie over verblijfskatheter nar Rezum)

Hoe neemt u bij bovengenoemde complicaties contact op?

  • Bij een complicatie na de ingreep neemt u buiten openingstijden direct contact op met het spoednummer 026 – 389 06 82 van Andros Clinics. Dit telefoonnummer is 24×7 bereikbaar. De telefoniste zal u rechtstreeks in contact brengen met uw behandelend arts.
  • Bij een complicatie na de ingreep en binnen openingstijden, neemt u direct contact op met het algemene nummer 026 – 389 17 53 van Andros Clinics. We zijn bereikbaar op maandag t/m vrijdag van 08:30 tot 17:00 uur.

Vergoeding Rezum behandeling

De introductie van Rezum in Nederland vindt plaats bij Andros Clinics en één ziekenhuis in samenwerking met een beperkt aantal verzekeraars. Vooralsnog is bij Andros deze behandeling alleen beschikbaar voor een gering aantal patiënten. De betrokken verzekeraars zijn: VGZ*, DSW, Stad Holland, Zorg & Zekerheid, Caresq (EUCARE) en Salland Zorgverzekeringen. (VGZ* = VGZ, Bewuzt, Univé, Besured, Zekur, IZZ / VGZ voor de Zorg, IZA, Zorgzaam, SZVK, UMC).

Innovatief

De Rezum behandeling is een innovatieve behandeling die nog niet wordt vergoed vanuit de basisverzekering. Andros Clinics is samen met één ziekenhuis en zorgverzekeraar VGZ de initiatiefnemer in een traject onder de zogenaamde ‘Beleidsregel kleinschalige experimenten voor innovatie’, dat door de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) is goedgekeurd onder registratienummer EI-430. De zorgverzekeraars hebben zich hierbij aangesloten. Het traject dient om de medische resultaten van de Rezum behandeling in een Nederlandse context verder te onderzoeken en onderbouwen.

Bent u verzekerd bij een van de betrokken verzekeraars?

Als u (op de datum van uw Rezum behandeling) verzekerd bent bij een van de genoemde zorgverzekeraars (inclusief hun merken en labels), dan zullen wij de behandeling rechtstreeks bij hen declareren in het kader van het experiment. De rekening gaat naar uw zorgverzekeraar. U hoeft zelf niets aan Andros Clinics te betalen. Mogelijk kan uw zorgverzekeraar wel uw eigen risico in rekening brengen, volgens de voorwaarden van uw zorgpolis.

De declaratie die wij indienen bij uw zorgverzekeraar betreft de Rezum behandeling en alle hieraan gerelateerde zorg die u ontvangt van ons in de periode van 120 dagen na de ingreep. Consulten en onderzoeken vóór de behandeling en na afloop van de periode van 120 dagen, vallen onder de normale verzekerde zorg en zullen wij bij uw zorgverzekeraar declareren volgens de normale regels. Ook hier kan een eigen risico van toepassing zijn.

Heeft u een andere zorgverzekeraar?

Als u bij een andere zorgverzekeraar verzekerd bent (Zilveren Kruis, CZ, Menzis, ONVZ, a.s.r. en hun merken en labels), dan komt u niet in aanmerking voor vergoeding van de Rezum behandeling. Omdat de Rezum behandeling niet valt binnen de basisverzekering in Nederland, zullen deze verzekeraars niets van deze behandeling betalen.

Gaat u in overleg met ‘een niet betrokken’ zorgverzekeraar?

Soms gaan patiënten in overleg met een zorgverzekeraar, die niet betrokken is bij de introductie van Rezum. Dit zijn hun ervaringen.

Patiënten geven aan dat de klantadviseurs van de zorgverzekeraars, als ze daarheen bellen, niet goed op de hoogte zijn van de Rezum behandeling en de vergoeding daarvan. De adviseurs verwarren de Rezum behandeling met een normale prostaatoperatie, die wel vergoed wordt uit de basisverzekering.

In enkele gevallen is het patiënten gelukt om de behandeling bij één van deze verzekeraars wel vergoed te krijgen. Dit besluit is aan de zorgverzekeraars, Andros Clinics heeft daar geen invloed op. Indien u dit wilt proberen, adviseren wij u om een schriftelijke bevestiging te vragen aan uw zorgverzekeraar waarin expliciet benoemd staat dat de ingreep met code ‘65135 – REZUM behandeling – operatie ter behandeling van een goedaardige vergroting van de prostaat (EI-430)’ wordt vergoed.

Praktische info

Afspraak verzetten of afzeggen

Kunt u niet komen of wilt u uw afspraak verzetten? Neem dan ten minste één week voor uw afspraak contact met ons op. Het is anders lastig om uw plekje nog op te vullen terwijl er wel een medisch team (arts, verpleegkundige en analist) voor u klaar staat. We zijn dan helaas genoodzaakt om kosten in rekening te brengen.

Privacy

Uw gegevens worden beschermd door de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Dit betekent dat al uw gegevens en de bevindingen van bij u uitgevoerd onderzoek optimaal beveiligd zijn. Zonder uw toestemming zijn deze gegevens voor niemand toegankelijk. Uiteraard hebben de verpleegkundigen en urologen wel toegang tot uw gegevens. Bekijk hier ons privacy statement

Klachten en suggesties

Alle medewerkers van Andros doen hun best om u goede zorg en hulp te geven. Toch gaat het niet altijd zoals door u wordt verwacht. Het is het beste om uw opmerking, aanmoediging of klacht rechtstreeks met de betrokken medewerker(s) te bespreken. Wij zien elke klacht als een kans om te leren en onze kwaliteit te verbeteren. Levert het gesprek niet op wat u verwacht, dan kunt u zich wenden tot onze klachtencoördinator. Op www.andros.nl/klacht vindt u alle informatie hierover.

Neem gerust contact op

Heeft u na het lezen van deze brochure nog vragen? Neem dan gerust contact op. U kunt ons bereiken via 026-389 17 53 op maandag t/m vrijdag van 08.00 uur tot 17.00 uur of via info@andros.nl

Adres, route en parkeren

Andros Clinics Rijswijk – Den Haag

Madame Curielaan 10
2289 CA Rijswijk
Parkeren: met blauwe kaart 2 uur gratis rondom kliniek of betaald bij Q-park Hoornwijck
Plan route naar kliniek
Plan route naar Q-park

Niet goed ter been?

Heeft u een beperking of bent u niet goed ter been? Neem dan contact met ons op, wij denken graag met u mee.

Versie: 30 april 2024
Download de brochure:
Download de brochure