Brochure: urodynamisch onderzoek

Een urodynamisch onderzoek is een inwendig onderzoek naar het functioneren van de blaas en de plasbuis. Dit onderzoek wordt gedaan bij klachten zoals moeilijk plassen (obstructie), overactieve blaas of ongewild urineverlies (incontinentie). Het doel van het urodynamisch onderzoek is na te gaan wat de oorzaak van uw plasklachten is.

Wat is een urodynamisch onderzoek?

Tijdens een urodynamisch onderzoek bekijken we hoe uw blaas en de afsluiting van de blaas werken. Het doel van het urodynamisch onderzoek is door middel van drukmetingen na te gaan wat de oorzaak is van uw plasklachten.

Het onderzoek

Als eerst vragen we u te plassen op een speciaal toilet. U plast in een trechter die verbonden is aan een computer die o.a. de kracht van de straal, de duur en de hoeveelheid plas meet. Hierna neemt u plaats op een behandelstoel. Uw onderkleding trekt u voor dit onderzoek uit. De verpleegkundige verdoofd de plasbuis en brengt hierna een dun drukmeetslangetje in. Het inbrengen van het slangetje gaat via de plasbuis en kan wat vervelend aanvoelen. Vervolgens brengt de verpleegkundige een drukmeetslangetje in uw endeldarm, via de anus in. Ook dit kan vervelend aanvoelen. De slangetjes worden met pleisters aan de huid vastgeplakt. Met twee plakelektroden om uw anus heen en 1 op uw been wordt de activiteit rondom uw bekkenbodemspieren gemeten.

Via het slangetje in uw blaas vullen we de blaas langzaam met steriel zoutwater. We zullen u vragen af en toe te hoesten. Als u aangeeft dat de blaas vol zit kunt u gewoon plassen (dit kan langs het slangetje).

Uw afspraak voorbereiden

Voor het onderzoek is het nodig dat u met een volle blaas komt. Het is raadzaam twee à drie uur voor het onderzoek niet meer te plassen.

Als u in de dagen voor het onderzoek een blaasontsteking heeft met pijn tijdens het plassen verzoeken we u vriendelijk contact met ons op te nemen. Het kan zijn dat we het onderzoek dan verplaatsen. Ook als u medicijnen gebruikt voor de blaas kan het nodig zijn om drie dagen voor het onderzoek te stoppen. Bespreek dit met uw uroloog.

Mogelijke complicaties

U kunt enkele dagen na het onderzoek last hebben van een pijnlijk of branderig gevoel tijdens en na het plassen. Tevens kan een verhoogde plasdrang aanwezig zijn. Dit komt omdat de plasbuis geïrriteerd kan raken door de slangetjes. Dit is niet verontrustend. In enkele gevallen treedt er wat bloedverlies op. Ook kan er in enkele gevallen een blaasontsteking optreden. Het is daarom raadzaam om na het onderzoek extra water te drinken.

Nazorg

U kunt na het onderzoek meteen uw dagelijkse bezigheden hervatten. Ook mag u gewoon zelf naar huis rijden.

Het is belangrijk dat u na het onderzoek veel drinkt. De blaas en urinewegen worden dan schoongespoeld. We raden u aan om de eerste uren na het onderzoek elk uur een extra glas water te drinken.

Heeft u na het onderzoek langdurig klachten, veel pijn of koorts (boven 38,5° C)? Neem dan contact op met de kliniek via telefoonnummer 026- 389 17 53.

Praktische info

Afspraak verzetten of afzeggen

Kunt u niet komen of wilt u uw afspraak verzetten? Neem dan ten minste één week voor uw afspraak contact met ons op. Het is anders lastig om uw plekje nog op te vullen terwijl er wel een medisch team (arts, verpleegkundige en analist) voor u klaar staat. We zijn dan helaas genoodzaakt om kosten in rekening te brengen.

Privacy

Uw gegevens worden beschermd door de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Dit betekent dat al uw gegevens en de bevindingen van bij u uitgevoerd onderzoek optimaal beveiligd zijn. Zonder uw toestemming zijn deze gegevens voor niemand toegankelijk. Uiteraard hebben de verpleegkundigen en urologen wel toegang tot uw gegevens. Bekijk hier ons privacy statement

Klachten en suggesties

Alle medewerkers van Andros doen hun best om u goede zorg en hulp te geven. Toch gaat het niet altijd zoals door u wordt verwacht. Het is het beste om uw opmerking, aanmoediging of klacht rechtstreeks met de betrokken medewerker(s) te bespreken. Wij zien elke klacht als een kans om te leren en onze kwaliteit te verbeteren. Levert het gesprek niet op wat u verwacht, dan kunt u zich wenden tot onze klachtencoördinator. Op www.andros.nl/klacht vindt u alle informatie hierover.

Neem gerust contact op

Heeft u na het lezen van deze brochure nog vragen? Neem dan gerust contact op. U kunt ons bereiken via 026-389 17 53 op maandag t/m vrijdag van 08.00 uur tot 17.00 uur of via info@andros.nl

Versie: 30 april 2024
Download de brochure:
Download de brochure