Brochure: verblijfskatheter na Rezum

Een verblijfskatheter is een dun slangetje waardoor urine uit de blaas wordt afgevoerd. De katheter wordt via de plasbuis in de blaas gebracht.

Wat is een verblijfskatheter?

Een verblijfskatheter is een dun slangetje waardoor urine uit de blaas wordt afgevoerd. De katheter wordt direct na de ingreep via de plasbuis in de blaas gebracht. Aan het uiteinde van de katheter zit een ballonnetje dat na het inbrengen van de katheter met water wordt gevuld. Zo voorkomen we dat de katheter uit de blaas glijdt.

De urine in de blaas wordt via de katheter afgevoerd naar een opvangzak. Het is belangrijk dat de katheter goed steun heeft, het is daarom belangrijk om een strakke onderbroek te dragen en uw penis omhoog te leggen. De urineopvangzak wordt op het bovenbeen vastgemaakt met elastische beenbanden, zo wordt voorkomen dat de urinebuis en blaas beschadigd worden.

Verzorging van de katheter

De verzorging van de katheter kunt u zelf doen of door uw partner/mantelzorger laten doen.

Het is belangrijk dat u de geslachtsorganen dagelijks goed wast met lauw water en met name onder de voorhuid.

Urine – opvangzak

Aan het einde van de katheter wordt een urineopvangzak bevestigd. Er zijn zakken voor de dag en voor de nacht. Tussen de opvangzak en de katheter wordt een katheterventiel gekoppeld. Deze mag u volgens de instructies die u na de ingreep krijgt, vanaf maandag gaan gebruiken.

Overdag draagt u een dagzak op het bovenbeen. Dit is een kleinere opvangzak die met behulp van elastische beenbanden aan uw been vastgemaakt wordt. Als de zak vol is kunt u deze gemakkelijk legen door het kraantje aan de onderkant van de zak open te zetten. De urine stroomt dan weg in het toilet. Na het legen is het belangrijk om het kraantje weer dicht te draaien.

’s Nachts gebruikt u een nachtzak. Nachtzakken zijn grotere zakken voor meer inhoud en met langere afvoerslangen. Hierdoor kunt u de nachtzak bijvoorbeeld aan de rand van het bed vastmaken of in een emmer of teiltje op de grond naast het bed leggen. Het is belangrijk dat de nachtzak lager hangt dan uw blaas. De nachtzak wordt gekoppeld aan de dagzak om zo het loskoppelen van de katheter te voorkomen. Na de Rezum behandeling laat de verpleegkundige aan u zien hoe dit moet.

Voordat u de opvangzakken loskoppelt of vervangt is het belangrijk dat u uw handen wast. Om infecties te voorkomen is het daarnaast belangrijk dat de opvangzakken niet onnodig afkoppelt. Bij het afkoppelen ontstaat namelijk een open verbinding naar uw blaas.

Hoe lang kunt u een opvangzak gebruiken?

De opvangzakken kunt u maximaal 7 dagen gebruiken. Als de opvangzak beschadigd raakt, moeilijk leeg te maken is of onaangenaam om te dragen wordt, kunt u deze eerder vervangen.

De nachtzak kunt u iedere dag uitspoelen met water en op een schone plaats leggen totdat u deze weer aansluit.

Het katheterventiel mag u vanaf de maandag na de Rezum behandeling sluiten en de dagzak mag u afkoppelen. Deze is dan niet meer nodig tot aan het verwijderen van de katheter.

De blaas kan zich weer vullen met urine. Bij aandrang om te plassen kunt u dit ventiel (kraantje) boven het toilet openen zodat de urine direct in het toilet afvloeit. Als de blaas leeg is, sluit u het ventiel weer.

Een week na de Rezum behandeling heeft u een afspraak om de katheter te laten verwijderen. We verzoeken u vriendelijk om 2 uur voor de afspraak het katheterventiel dicht te laten. U komt dus met een volle blaas in de kliniek zodat wij direct de katheter kunnen verwijderen en u daarna kunt plassen.

Bijwerkingen

Na het plaatsen van de katheter kunnen een of meerdere bijwerkingen optreden.

  • U ervaart nu en dan blaaskrampen of pijn in de blaas;
  • U heeft het gevoel te moeten urineren terwijl de blaas leeg is, dit is een lichte blaasirritatie;
  • Lichte urine lekkage langs de buitenkant van de katheter;
  • Bloed in de urine (licht roze tot rood). Dit komt door de operatie en kan geen kwaad, we adviseren u om extra te drinken tot urine weer helder is.

Als er geen urine in de opvangzak terecht komt, ga dan zelf het volgende na:

  • Vertoont de katheter knikken die de urine afvoer verhinderen?
  • Bevindt de opvangzak zich lager dan de blaas?
  • Is de opvangzak goed aan het uiteinde van de katheter aangesloten?
  • Heeft u voldoende gedronken? Drink minimaal 1,5 liter per dag.

Om de werking van de blaas te bevorderen kunt u gaan wandelen, hierdoor kunnen eventuele verstoppingen verdwijnen.

Neem altijd contact op als:

  • Uw katheter eruit is gevallen.
  • Uw katheter verstopt is.
  • Uw urine bloederig (donkerrood) is met stolsels.
  • U verliest grote hoeveelheden urine langs de katheter.
  • U heeft koorts met een temperatuur boven de 38,5°C of langer dan 24 uur een temperatuur boven de 38° C.

Hoe neemt u contact op?

  • Bij een complicatie binnen 48 uur na de ingreep neemt u direct contact op met het spoednummer 026 – 389 06 82 van Andros Clinics. Dit telefoonnummer is 24×7 bereikbaar. De telefoniste zal u rechtstreeks in contact brengen met uw behandelend arts.
  • Bij een complicatie meer dan 48 uur na de ingreep en binnen openingstijden, neemt u direct contact op met het algemene nummer 026 – 389 17 53 van Andros Clinics. We zijn bereikbaar op maandag t/m vrijdag van 08:30 tot 17:00 uur.
  • Bij een complicatie meer dan 48 uur na de ingreep en buiten openingstijden van Andros, verzoeken wij u direct contact op te nemen met de dichtstbijzijnde huisartsenpost en u daar te melden voor onderzoek en/of behandeling. U krijgt na de Rezum behandeling een brief mee waarin voor de huisartsenpost staat uitgelegd dat u een Rezum stoombehandeling hebt ondergaan.

Praktische info

Afspraak verzetten of afzeggen

Kunt u niet komen of wilt u uw afspraak verzetten? Neem dan ten minste één week voor uw afspraak contact met ons op. Het is anders lastig om uw plekje nog op te vullen terwijl er wel een medisch team (arts, verpleegkundige en analist) voor u klaar staat. We zijn dan helaas genoodzaakt om kosten in rekening te brengen.

Privacy

Uw gegevens worden beschermd door de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Dit betekent dat al uw gegevens en de bevindingen van bij u uitgevoerd onderzoek optimaal beveiligd zijn. Zonder uw toestemming zijn deze gegevens voor niemand toegankelijk. Uiteraard hebben de verpleegkundigen en urologen wel toegang tot uw gegevens. Bekijk hier ons privacy statement

Klachten en suggesties

Alle medewerkers van Andros doen hun best om u goede zorg en hulp te geven. Toch gaat het niet altijd zoals door u wordt verwacht. Het is het beste om uw opmerking, aanmoediging of klacht rechtstreeks met de betrokken medewerker(s) te bespreken. Wij zien elke klacht als een kans om te leren en onze kwaliteit te verbeteren. Levert het gesprek niet op wat u verwacht, dan kunt u zich wenden tot onze klachtencoördinator. Op www.andros.nl/klacht vindt u alle informatie hierover.

Neem gerust contact op

Heeft u na het lezen van deze brochure nog vragen? Neem dan gerust contact op. U kunt ons bereiken via 026-389 17 53 op maandag t/m vrijdag van 08.00 uur tot 17.00 uur of via info@andros.nl

Versie: 30 april 2024
Download de brochure:
Download de brochure